Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » De blog » Sport » Ontspanning | Yoga » Welke soort yoga past bij jou? - Veerle Logghe

Welke soort yoga past bij jou? - Veerle Logghe

Gepubliceerd op 27 december 2020 om 11:34

In mijn vorige artikel deelde ik waarom het als hardloper goed is om aan yoga te gaan doen. Maar toen je een yogales wilde gaan volgen, kwam er je achter dat er veel verschillende vormen van yoga zijn. Door alle verschillende soorten yoga weet je niet welke variant van yoga nu goed past bij jou. In dit artikel neem ik je mee in de verschillende soorten yoga en welke variant* het beste bij jou past.

 

*Een kleine disclaimer, iedere vorm van yoga is anders en waarbij het bij de ene sportschool of yoga studio een vinyasa flow wordt genoemd, hoeft het bij de andere sportschool nog niet zo te zijn. Ook iedere yogadocent geeft de les op zijn/haar manier. Ga daarom vooral zelf op ontdekking wat jij prettig vindt.  

Wat is Yoga?

Allereerst wat is yoga nu precies? Er is een groot verschil tussen de yoga, zoals wij die in Nederland kennen en de yoga in Azië. In Nederland wordt yoga gebruikt om te ontspannen en te focussen op de ademhaling, terwijl het in Azië meer een religie is. Ik focus mij in dit artikel op de yoga zoals we die in Nederland kennen. Het woord ‘yoga’ is afgeleid van het Sanskriet woord Yuj dat ‘verbinding’ betekend. Yoga is dus een verbinding tussen je lichaam en geest. Tijdens een yogales gaat het dan ook niet alleen over de yoga houdingen (asana’s), maar ook over ademhaling en ontspanning. En dat komt in alle verschillende vormen van yoga terug. Bij de ene vorm gaan houdingen vloeiend in elkaar over en bij de andere vorm hebben de houdingen een duidelijk begin en eind. Ook wordt er bij de ene vorm meer gefocust op de verschillende energieën en bij een andere vorm alleen op de ademhaling. Voor iedereen die denkt dat yoga alleen is voor hele lenige mensen of heel zweverig is, dat is niet waar. De ene vorm van yoga is wat meer zweverig, dan de ander vorm, maar yoga is een combinatie tussen het lichamelijke en geestelijke aspect. Het fijne aan yoga is dat iedereen kan deelnemen, je hoeft niet lenig of sterk te zijn. De focus ligt bij jezelf, waardoor je jezelf hoeft te vergelijken met anderen.

Omdat er zoveel verschillende soorten yoga zijn, snap ik dat je niet weet welke vorm bij jou past. Hieronder leg ik de verschillende vormen uit. 

Verschillende vormen

Body Balance. BodyBalance (combinatie van yoga, tai chi en pilates) wordt gegeven bij sportscholen en is een onderdeel van de Les Mills lessen. Mocht je nog nooit een yoga of pilates les hebben gevolgd, dan zou ik deze les zeker aanraden. Je kan dit echt zien als een instap les om gewend te raken aan de verschillende yoga termen en houdingen zoals downward facing dog, child pose en warrior pose. Ook heel fijn dat iedere les een aantal weken hetzelfde is, omdat er gewerkt wordt met een vast programma. Zo weet je ook precies wat je kunt verwachten van de les. De les wordt altijd afgesloten met een ontspanning.

 

Pilates. Pilates is een work out waarbij de focus ligt op flexibiliteit, evenwicht en een goede houding. Vooral de core is hierbij belangrijk. Met je core worden alle spieren rondom je rug, buik en bekken bedoeld. De core wordt niet voor niks je powerhouse genoemd, omdat hier alle grote spiergroepen zitten. Het grootste verschil tussen yoga en pilates vind ik, dat pilates wat actiever en sneller gaat en de focus ligt op de core en een goede houding. Bij yoga is het statischer, omdat je langer in dezelfde houding staat en ligt de focus op het hele lichaam.

 

Hatha Yoga. Eigenlijk zijn alle vormen van yoga gebaseerd op hatha yoga. Hatha yoga zou je daarom als de basis kunnen zien (het wordt ook wel eens ashtanga yoga genoemd, alleen bij astanga yoga zijn de houdingen en volgorde altijd hetzelfde). Mocht er ergens alleen ‘yoga’ staan beschreven, dan mag je ervanuit gaan dat het hatha yoga is. Bij hatha yoga doe je verschillende yoga houdingen, waarbij dit de ene keer vloeiend in elkaar overgaat en de andere keer zit er duidelijk een begin en een einde aan de houding. Vaak wordt de les begonnen met een stukje ontspannen/meditatie. Vervolgens worden er verschillende houdingen gedaan en eindig je de les weer met ontspanning. Bij de ontspanning wordt de focus gelegd op de ademhaling. Bij hatha yoga gaat het dus om een goede balans tussen inspanning en ontspanning.

 

Vinyasa (flow) yoga. Vinyasa yoga, ook wel eens vinyasa flow yoga genoemd, is een dynamische vorm van yoga. Alle houdingen en ademhalingsoefeningen zitten in een bepaalde flow en lopen mooi in elkaar over. Waar je bij Hatha yoga nog wel eens een begin en een einde van een oefening hebt, is dat bij vinyasa flow yoga niet. Alle bewegingen lopen soepel in elkaar over. Ook is er bij deze vorm vaak meer ruimte voor creativiteit. Waardoor de ene keer de focus ligt op het hele lichaam en de andere keer wat meer op de armen of de benen.

Yin yoga: Bij yin yoga worden de verschillende houdingen langer vastgehouden. De les gaat daarom ook wat ‘trager’, dan een hatha of vinyasa les. De houdingen zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van de spieren en gewrichten. Deze vorm van yoga is fijn voor mensen met een zittend beroep. Je hoeft niet intensief te bewegen en je kan je focussen op de verschillende houdingen en ruimte vinden voor ontspanning, maar je bent wel in beweging.

 

Restorative yoga : Bij restorative yoga gaat het om volledig tot rust te komen en het lichaam laten herstellen. Mocht je erg gestrest zijn, dan is deze vorm van yoga goed voor jou. Ook wordt er vaak gebruikt gemaakt van verschillende hulpmiddelen (zoals yoga blokken of een kussen) om je lichaam te ondersteunen, zodat je nog beter kunt ontspannen. Er worden geen staande houdingen gedaan en alleen maar liggende of zittende houdingen. Ik zou deze les alleen niet aanraden als je nog nooit yoga hebt gedaan, omdat je sommige houdingen lang moet volhouden (tussen de 5 – 20 minuten).

 

Bikram yoga (hot yoga). Bikram yoga is een vorm van yoga, waarbij een vaste serie van 26 verschillende houdingen en oefeningen worden gedaan in een verwarmde ruimte tussen de 38-40 graden. De warme ruimte werkt stress verlagend en ook de spieren zijn soepelere, omdat de bloedcirculatie geactiveerd wordt en er meer zuurstof wordt aangemaakt. Vaak zie je dat dit ook dat Bikram yoga, hot yoga genoemd wordt. Alleen hot yoga is de overkoepelende term voor alle yoga vormen die in een verwarmde ruimte (25 graden of hoger) gegeven worden. Bij Bikram yoga gaat het dus vooral om de vaste serie van 26 houdingen, die gedaan worden in een verwarmde ruimte. Omdat de verschillen zo klein zijn, zie je vaker de term hot yoga voorbijkomen, in plaats van Bikram yoga.

 

Power yoga. Mocht je meer geïnteresseerd zijn om kracht en lenigheid te verbeteren en wat minder in ontspanning, dan is power yoga misschien wel iets voor jou. Bij poweryoga worden de verschillende houdingen sneller en korter op elkaar gedaan, waardoor de spieren constant aangespannen zijn en hierdoor sterker en leniger worden.  Persoonlijk vind ik power yoga de fijnste vorm van yoga. Ik ben zelf redelijk nuchter en vind het vooral fijn om actief bezig te zijn tijdens het sporten. Bij deze vorm van yoga (en bij pilates) gaat het vooral om het lichamelijke aspect en wat minder om het geestelijke aspect.

Welke soort yoga is geschikt voor mij?

Nog even op een rijtje welke soorten yoga er zijn en welke vorm voor jou geschikt zou zijn:

  • Wanneer je nog nooit een vorm van yoga hebt gedaan (en in het bezit bent van een sportschoolabonnement, waar ze de BodyBalance lesgeven), dan zou ik zeker aanraden om hiermee te starten. Dit is de meest laagdrempelige vorm van yoga.
  • Alle vormen van yoga kennen dezelfde houdingen, alleen bij de ene vorm van yoga ligt de focus meer op kracht en flexibiliteit (lichamelijke aspect). En bij de andere vorm meer op ontspanning (geestelijke aspect).

 

Mocht je vooral geïnteresseerd zijn in lenigheid, kracht en een sterke core, dan zou ik pilates of poweryoga aanraden. Ben je op zoek naar de balans tussen inspanning en ontspanning en wil je meer gefocust zijn op je ademhaling, dan zou ik (hatha) yoga of vinayasa (flow) yoga aanraden. En mocht je echt op zoek zijn naar meer rust en dat het belangrijkste onderdeel vinden van yoga, dan zou ik yin yoga of restoratieve yoga aan bevelen.

Ik hoop dat dit artikel meer duidelijkheid heeft gegeven over de verschillende vormen van yoga en ik hoop dat jij een vorm vindt die bij jou past! Welke vorm van yoga spreekt jou het meeste aan? En welke vormen van yoga heb jij al wel eens geprobeerd? Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie.

 

Liefs, Veerle

 

Meer info? Mocht je meer informatie willen over yoga, dan zou ik de volgende websites aanraden om nog eens te bekijken: Com, nl, com. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.