Home » De blog » Sport » Ontspanning | Yoga » De liefde voor sport terug vinden | Fleur Leenders

De liefde voor sport terug vinden | Fleur Leenders

Gepubliceerd op 29 maart 2021 om 12:43

Sporten, het is een belangrijk thema hier op womenintouch.nl. De meiden uit ons team hebben stuk voor stuk een actieve levensstijl, allen met een eigen reden. De een ziet het als een vorm van ontspanning, terwijl de ander een competitief doel nastreeft. Liefde voor sport is echter niet altijd vanzelfsprekend, ook voor mij niet. In deze blog vertel ik je daarom meer over het (her)ontdekken van het plezier in sporten.

Een haat-liefde relatie

Ik zal er niet omheen draaien; sporten is niet mijn ding. Als ik mijn workouts niet inplan, is de kans groot dat ik er niet aan begin. Vroeger was dat echter wel anders. Met twee hockeytrainingen, een wedstrijd en een dansles was mijn week gevuld met sportieve activiteiten. Bovenal, ik deed al die dingen met veel plezier. Totdat daar abrupt een einde aan kwam. Mijn lichaam was niet sterk genoeg, dus moest ik op doktersadvies alles van de een op de andere dag stilleggen. Deze periode duurde uiteindelijk 1,5 jaar. In het begin was ik dan ook blij dat ik mijn trainingen na deze pauze weer op kon pakken. Ik merkte echter al snel dat ik er niet zo van genoot als voorheen. Sporten voelde meer als een verplichting dan een hobby. Het was een obstakel dat steeds groter werd. Nu, na een lange tijd met daarin een poging tot hardlopen en een mislukt sportschool-experiment, is het kwartje gevallen. Ik wil niet alleen het sporten oppakken; ik wil de liefde voor sporten weer terugvinden. 

Waarom?

Als het gaat om doelen, gewoonten of levensstijlveranderingen, is er een belangrijke vraag die we onszelf kunnen stellen: waarom? Het is inmiddels geen geheim meer dat bewegen veel voordelen heeft op fysiek, mentaal en sociaal gebied. Deze voordelen komen echter pas tot hun recht als ze passen bij jouw eigen waarden. Stel jezelf daarom een aantal vragen:

 Waarom wil ik sporten?

Waarom vind ik dit belangrijk?

 Het beantwoorden van deze vragen helpt je om jouw drijfveer te achterhalen en hier een passende sport bij te vinden. Ook wordt duidelijk wat je tegenhoudt. Als je waarom niet aansluit op jouw persoonlijke waarden, zal de wil om te sporten ook een stuk lager zijn. Wees daarom kritisch op je antwoorden. Zoek naar jouw drive, niet naar wat anderen van je verwachten. Niet lang geleden beantwoordde ik deze vragen vanuit een verkeerd oogpunt. Sporten was geen uitlaatklep, maar een verplichting. Het maakte me gezonder, is wat ik dacht. Nu is mijn waarom een stuk krachtiger en persoonlijker. Ik sport, omdat ik voor mijn lichaam wil zorgen en omdat ik me na een workout energieker, sterker en fijner voel, zowel fysiek als mentaal. 

De juiste sport vinden

De drempel om te sporten wordt een stuk lager als je plezier hebt in de sport zelf. Gelukkig zijn er talloze mogelijkheden om in beweging te blijven. Maar hoe vind je nou de juiste optie? Ook hier zijn jouw waarden van belang. Probeer te achterhalen welke voordelen jij eruit wil halen en zoek een sport die daarop aansluit. Iemand die waarde hecht aan het sociale aspect zal eerder op zoek zijn naar een teamsport. Zijn sterkere spieren jouw doel? Dan zit je misschien beter op je plek bij krachttraining. Voor ontspanning en lenigheid kun je een kijkje nemen bij yogalessenWat ik je vooral wil meegeven is dat je nieuwe sporten een kans moet geven. Na een of twee keer is het moeilijk te zeggen of je iets echt leuk vindt. Gun jezelf daarom de tijd om het te proberen en laat je niet uit het veld slaan door een mindere ervaring. Online zijn veel gratis challenges en programma’s te vinden, die je hierbij houvast kunnen geven. Zelf volg ik bijvoorbeeld deze yoga challenge, al spreid ik deze bewust uit over meer dan dertig dagen. Zo kan ik yoga combineren met een intensievere sport als hardlopen.

Moet je dit echt?

Er bestaat een verschil tussen moeten en moeten, met name op het gebied van sport. Zo is het ontzettend belangrijk om naar je lichaam te luisteren en rustdagen te nemen wanneer je deze nodig hebt. Af en toe heb je echter een duwtje in de rug nodig, vooral als sporten niet je grootste hobby is. Zo push ik mezelf door workouts in te plannen, omdat ik weet dat ik er achteraf geen spijt van heb. Maar onderschat ook niet wat rust met je lijf kan doen. Een keertje overslaan is geen ramp, zolang je de draad daarna weer oppakt. Het is aan jou om deze grens te bepalen. Door te proberen zul je jouw eigen balans vinden. Ook hier komt die waarom-vraag van pas: waarom ga ik vandaag trainen? Als dat is omdat jij weet dat je je er fijn door voelt of omdat het je helpt je doelen te bereiken, ga er dan voor. Als je echter het gevoel hebt te moeten sporten om een rustdag of dat lekkere stuk taart van gister te compenseren, dan kan dat een teken zijn van obsessief sportgedrag en is het niet verstandig jezelf te pushen.

Geef het een kans

Het belangrijkste dat ik je mee kan geven is om je eigen motivatie te vinden. Dat begint bij jouw waarom, maar eindigt vooral bij de vraag: hoe voel ik me achteraf? Probeer nieuwe dingen en daag jezelf uit om de waarde van sporten in jouw leven te ontdekken. Of dat nou om gezondheid, plezier, competitie of ontspanning gaat. Of ik sporten ooit weer zo leuk zal vinden als vroeger betwijfel ik. Maar misschien is dat ook helemaal niet de bedoeling. Ik ben immers niet wie ik was en mijn waarom is veranderd. Wel weet ik dat ik het nu voor mezelf doe, niet voor de verwachtingen van de wereld. Als dat geen goede motivatie is! Wat is jouw reden om te sporten?

 

Liefs,

Fleur

www.theclearconfusion.com / @theclearconfusion


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.