Home » Lifestyle | Food | Hotspots » #breekdeweek » #BDW1 : 5 tips om sneller te fietsen

#BDW1 : 5 tips om sneller te fietsen

Gepubliceerd op 25 november 2020 om 09:26

Ola! Vandaag de eerste #breekdeweek van deze nieuwe toevoeging op www.womenintouch.nl een nieuw onderdeel gericht op veel creativiteit, eigen ideeën & vooral veel NIEUWE tips. Vandaag is Margreet als eerst aan het woord. Zij deelt haar eerste #BDW1 gericht op 5 tips om sneller te fietsen! Lees je mee?

Tip 1: Goede uitrusting.

Als sporter is het is belangrijk de juiste uitrusting te hebben. Een fiets is daarbij natuurlijk het belangrijkste (haha). Nu even zonder gekheid. Je kunt bijvoorbeeld denken aan je remmen. Wanneer je met zekerheid op de fiets zit en weet dat je goed kunt remmer, durf en kun je wellicht ook sneller fietsen ( en durf je dit ook ). Maar ook banden zijn niet geheel vergeten, deze moeten namelijk ook hard genoeg zijn. Want hoe zachter de band, hoe zwaarder het fietst ( advies wel: bij natter wegdek zachtere banden voor meer grip ). 

Tip 2: voeding

Een niet geheel onbekende maar zeker belangrijke: de voedingstip. Voeding is een van de belangrijkste dingen die je nodig hebt om je als sporter/persoon fysiek te ontwikkelen. Wanneer je voedzame producten tot je neemt die je nodig hebt bij het fietsen kan jouw lichaam zich hierdoor beter inspannen. Op een lege maag fietsen is namelijk niet goed voor je, het is ook zwaarder en je zal niet sneller worden. Je ontwikkeling staat stil of gaat matig vooruit. Goede voeding is bijvoorbeeld: pasta, havermout of pannenkoeken ( koolhydraten dus).

 

Tijdens het fietsen kun je denken aan gelletjes, ontbijtkoeken, banaan, appelgebak met slagroom ( tipje van mij... haha ) en Dextro ( druivensuiker). Wel is het belangrijk te kijken wat voor jou als persoon werkt. Denk hierbij aan: kijken wat jij lekker vindt tijdens het fietsen, waar voel jij je goed bij, waar presteer jij beter op en waardoor ervaar jij minder snel een 'dip'. 

Tip 3: krachttraining

Om sneller te fietsen moet je meer kracht leveren. Om deze kracht te kunnen leveren moet je de kracht zien te verhogen. Door krachttraining te doen train je je spieren om zich in zwaardere situaties sneller/beter te leren verplaatsen ( je trappers in dit geval). Alleen je benen trainen zal zeker effect hebben, maar voor een optimaal resultaat kun je beter je hele lichaam aanpakken ( denk aan het trainen in open keten ). 

Tip 4: interval

Intervaltrainingen zijn DE trainingen waarbij sporters zweren die sneller willen worden. Ook wielrenners doen aan interval of blok training. Je probeert een aantal series/herhalingen het tempo vast te houden waarbij je fietst op een snel tempo.

Tip 5: wattages

Je hoort wielrenners niet zo vaak over gemiddeldes praten. Het gaat vaker over de wattages die worden getrapt. Dit komt omdat een gemiddelde van allerlei omstandigheden af kan hangen, denk bijvoorbeeld aan regen of wind, vlak of bergen, winter of zomer. Wattages geven een beter beeld van de kracht van de wielrenner. Wil je dus sneller worden in het fietsen, is het verstandig om meer naar de wattages te gaan kijken/trainen.

 

Voor het trainen van je wattage zal je moeten kijken naar je trapfrequentie. Hoe hoger de trapfrequentie, hoe minder kracht je hoeft te leveren. Hoe minder kracht je levert des te langer je het tempo volhoudt (de verzuring komt niet of langzamer). Ik  aankomende blog zal ik je hier wat meer over vertellen. Tot bij de volgende. 

 

Groetjes, Margreet @Margreetluimstra


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.