Home » Lifestyle | Food | Hotspots » #breekdeweek » BDW12: Vijf manieren om je schermtijd te verminderen – Eveline Verhage

BDW12: Vijf manieren om je schermtijd te verminderen – Eveline Verhage

Gepubliceerd op 17 februari 2021 om 09:00

Elektrische apparaten zijn geweldig naar mijn mening. De wereld is er kleiner door geworden. Iedereen is met elkaar en alles verbonden op elk moment van de dag.  Kennis kan op allerlei manieren en tijdstippen worden vergaard. Les kan online worden gevolgd. En als kers op de taart kunnen we met onze lieftallige opa en oma facetimen zodat we ze toch nog even kunnen zien in deze nare tijd. Kortom, genoeg voordelen aan dit digitale tijdperk. Echter bestaan er ook nadelen. Het doelloos scrollen is daar een van. Soms kan dit wel eens uren achter elkaar duren en als je jouw apparaat dan eindelijk weglegt weet je niet zo goed wat je ermee bent opgeschoten. Als een vorm van ontspanning is dit natuurlijk helemaal prima, maar op het moment dat er andere taken blijven liggen is dat niet heel efficiënt. Ik baal er persoonlijk van dat mijn scherm tijd zo hoog is en ik vond het dus hoog tijd dat hier iets aan gedaan werd. Hierbij deel ik dus mijn ultieme tips om je schermtijd te verminderen en productiever te zijn!

Verwijder tijdrovende apps

Een van de meest effectieve dingen die ik de afgelopen tijd heb gedaan is het simpelweg verwijderen van de apps waar je veel te veel tijd doorbrengt die niet nuttig is. Voor mij is dit Instagram. Eindeloos scrollen naar filmpjes en foto’s die mij uiteindelijk helemaal niks brengen. Wat ik doe is in de ochtend deze app even openen, kijken of ik nog iets belangrijks gemist heb en vervolgens verwijder ik ‘m weer. Tegen het avondeten doe ik hetzelfde. Hierdoor pak ik mijn telefoon overdag veel minder vaak op en beperk ik hiermee ook mijn schermtijd voor het slapen gaan. Drie hoeraatjes voor betere slaap!

Installeer handige apps

Je zult misschien denken; huh? Nog meer apps? Ja je leest het goed, nog meer apps. Deze keer zijn het góede apps. Een daarvan is namelijk ‘forest’. Je moet er wellicht 2,29 euro voor betalen maar dat is het sowieso waard. Deze app stimuleert je namelijk om minder op je telefoon te zitten. Ik zag deze app voorbijkomen bij Nannique en toen moest ik m gelijk proberen! Je kan in deze app een bepaalde tijd voor jezelf instellen waar binnen je wilt concentreren of focussen op iets anders. Dit kan tijd voor sociale activiteiten zijn, ontspanning of bijvoorbeeld om te studeren. Binnen deze tijd begint er een boompje te groeien in deze app. Als jij jouw telefoon weer gaat gebruiken gaat deze boom dood. Als er na verloop van tijd genoeg bomen zijn wordt er ergens op de wereld ook een boom geplant, en dat allemaal voor 2,29! Een stapje richting een duurzamere wereld is hierbij dus ook gezet.

Leg je telefoon weg

Ik moest zelf ook een beetje lachen toen ik het kopje van deze tip las. Het klinkt zo makkelijk maar toch wordt het vaak niet gedaan. Toch vind ik dat dit enorm goed helpt. Ik werk vaak met mijn (privé) telefoon binnen handbereik. Tussen calls door is het dan heel erg aanlokkelijk om mijn telefoon erbij te pakken. Als deze in een totaal andere kamer ligt is deze verleiding minder groot en ga je dus sneller door met je taken die voor je liggen. Wat daarbij dan helpt is de meldingen van alle apps uitschakelen en je belgeluid aanzetten. Mochten mensen je dan nodig hebben ben je alsnog bereikbaar, wel zo fijn.

Ga naar buiten

Een van de ‘game changers’ om minder op je telefoon te zitten is toch wel om naar buiten te gaan. Lekker te wandelen of fietsen bijvoorbeeld. Om het verkeerd veilig te houden is het dan ook minder aanlokkelijk om je telefoon erbij te pakken. Een ander voordeel van wandelen of fietsen is het feit dat jouw hersenen sneller in de dagdroomtoestand terecht komen. Een toestand waarbij je gedachten de vrije loop nemen en sneller connecties leggen dan wanneer je probeert een bepaald onderwerp je volle concentratie te geven. Dit is de reden dat je vaak ook goede ideeën krijgt onder de douche, je hersenen staan namelijk in de dagdroomtoestand. Fietsen wandelen en jezelf wassen zijn namelijk allemaal handelingen die je doet op de automatische piloot, je hoeft er niet bij na te denken. Daar bovenop komt nog het feit dat je je vaak meer uitgerust voelt nadat je hersenen een tijdje in de dagdroomtoestand hebben gestaan. Mocht je het nou prettig vinden om dit samen met iemand te doen, absoluut geen probleem! Ik doe dit maar al te graag met mijn vriend en zijn honden (zie foto). Lekker de beentjes strekken en even tijd voor elkaar, dat kan ook heel belangrijk zijn. Samen met het bewegen, wat ook tal van voordelen heeft, en de verminderde schermtijd kan jij er de rest van de dag weer tegenaan!

Mijn conclusie

Nu zal je denken; werkt dit nou echt allemaal? Het is allemaal zo voor de hand liggend. Het antwoord is ja! De afgelopen tijd heb ben ik voor mezelf aan de slag gegaan met deze tips. Het resultaat? 20% minder schermtijd en ik zit ook nog eens beter in mijn vel. Ik ben heel erg blij met dit resultaat en ik hoop jullie dan ook te helpen, laat het me weten als het gelukt is!

 

Veel liefs,

Eveline


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.