Home » Lifestyle | Food | Hotspots » #breekdeweek » #BDW14: Een paar tips om weg te blijven van de toxische fitness industrie – Laurie van Mierlo

#BDW14: Een paar tips om weg te blijven van de toxische fitness industrie – Laurie van Mierlo

Gepubliceerd op 3 maart 2021 om 11:55

Eiwit shake hier, intermitterend vasten daar, elke dag zware trainingen en je voedingsinname bijhouden alsof je leven ervan af hangt. Of het nu draait om afvallen, droog-trainen, méér spiermassa opbouwen, clean-eating, low carb, keto, vegan, 1200kcal diëten, er is áltijd wel iets dat heilig gepromoot wordt op de “gemiddelde” fitness-pagina. Kortom, je wordt er mee doodgegooid. Prima voor de commercie, minder prima voor de mentale én fysieke gezondheid van volgers. Niet iedereen heeft alle kennis over deze sector en is in staat om kritisch te zijn over de informatie en doelen die gesteld worden en als normaal beschouwd worden in de fitness industrie. Want dat is het tegenwoordig: “normaal”. Terwijl de commercie rondom deze accounts perfect werkt, aangezien onschuldige volgers klakkeloos tips en tricks overnemen voor een “dream-body”, plotseling vaak en zwaar gaan sporten en gekke voedingsgewoontes aannemen, slaan ze compleet de plank mis, als het gaat om mentale gezondheid én fysieke gezondheid. NIET iedereen is geschikt om een atleet te zijn, NIET iedereen (lees: bijna niemand) functioneert op een laag vetpercentage, NIET iedereen heeft dezelfde energiebehoefte. En toch, lijkt het allemaal tegenwoordig helemaal normaal. Als jij nu, net zoals ik, hélemaal genoeg hebt van jezelf niet goed genoeg vinden, continu ontevreden bent als je in de spiegel kijkt, puur omdat deze fitness-account een oneerlijk ideaal beeld hebben gecreëerd, wat we allemaal als “normaal” beschouwen, dan zijn deze tips wellicht handig voor je. Hoe kun je deze fitness accounts wég te houden van je leven en laat je ze zo min mogelijk invloed

Ontvolgen.

Ontvolg iedereen die jou slecht, minderwaardig, niet goed genoeg, lelijk of onproductief laat voelen. Zélf als je denkt dat het goed is voor je motivatie, dan kan dit alsnog je het gevoel geven dat je niet goed genoeg bent als je een dag niet hebt gesport, een zak chips hebt leeggegeten, geen 10000 stappen hebt gezet etc. Kijk naar accounts die je écht leuk en inspirerend vindt. Of dit nu dierenfilmpjes zijn, muzikanten of mensen die “anti-fitness & dieetcultuur zijn”, creëer je eigen happy place op Instagram.

Niet interesse-knop. Zie je toch iets dat je niet bevalt? Klik rechtsboven op: … → vervolgens op: “niet geïnteresseerd”. Op deze manier laat je Instagram weten dat je deze content niet wilt zien. Instagram filtert voor jou dan zulke gelijke content wég, zodat je die categorie niet meer/minder voorbij ziet komen.

Onrealistisch.

Wees je bewust dat de dingen die je voorbij ziet komen, niet de realiteit is. Achter ieder zwaar afgetraind lichaam of absurde dieet, gaat méér schuil dan hard werk. Je weet niet hoe doodongelukkig iemand is, hoeveel etentjes of spontane borrels diegene heeft afgezegd. Hoe gezond die persoon daadwerkelijk is: wie weet zijn bij de één de stress-hormonen véél te hoog en heeft de ander geen menstruatie. Er is tegenwoordig gelukkig steeds meer aandacht voor de absurde realiteit achter de fitness industrie en er zijn steeds meer ‘influencers’ die hun verhaal doen over hun eigen negatieve ervaringen ermee en hoe hun gezondheid erop is achteruit gegaan.

Kritisch zijn en jezelf inlezen.

Wees kritisch, lees jezelf in, neem niet klakkeloos informatie over. Klinkt een 1200-1400 kcal dieet écht zo gezond? Of is dat per ongeluk de behoefte van een kleuter? (antwoord: dat laatste). Is Keto écht gezond, of is dit enkel bewezen gunstig te zijn voor epilepsie patiënten? Is vegan nog steeds gezond als je het doet als excuus om “ongezonde” dingen te vermijden? Hoe goed is dagelijks sporten, als je er moe en uitgeput door raakt, als het móet en als je je menstruatie verliest? De “heilige” informatie die je krijgt van fitness accounts is niet altijd de waarheid. (vaak niet zelfs, of slechts een deel). Wees dus heel kritisch.

Jij bent goed in wie jij bent.

Misschien een groot cliché, maar accepteer dat jij goed genoeg bent hoe je bent, dan hebben deze fitness accounts veel minder invloed op je. Je hoeft er niet zo uit te zien als zij, om geliefd te zijn. Je hoeft geen zichtbare buikspieren te hebben om gezond te zijn. Elke dag sporten maakt jou niet beter dan iemand die 2 keer per week gaat. Weinig eten is niet gezond en geeft je minder energie, dus minder prestatie op sportgebied. Voedingsproducten schrappen die jij lekker vindt, maakt je niet gedisciplineerd, maar eerder super stom ;-). Het leven is om te genieten. Niet om te streven naar iets beters of anders, om dán pas gelukkig te zijn. Geluk zit niet in sixpacks, lage vetpercentages, uren in de sportschool of koolhydraat arme producten. Het zit in herinneringen en spontane uitjes, vrienden, familie en de activiteiten waar jij je goed bij voelt. Het is helemaal oké, precies zoals je nú bent.

Liefs,

Laurie


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.