Home » Lifestyle | Food | Hotspots » #breekdeweek » Vijf tips om beter te slapen - Eveline Verhage

Vijf tips om beter te slapen - Eveline Verhage

Gepubliceerd op 17 maart 2021 om 12:05

We zijn weer aangekomen bij een van mijn favoriete onderdelen van onze website; breek de week. Een lekker kort maar krachtige blog post waarbij je handvaten krijgt voor een veelvoorkomend probleem. Deze week gaat het over slapen, een van de meest fundamentele onderdelen van het leven. In je slaap herstel je, kom je tot rust, voorkom je ziektes en nog zo veel meer! Genoeg redenen naar mijn mening om jullie extra tips te geven om je slaap te verbeteren.

Minder schermtijd | Dit is waarschijnlijk een tip die je al heel vaak hebt gehoord, wellicht geeft dat ook aan hoe belangrijk hij is. Probeer dit echt vol te houden! Mijn slaap verbeterd, volgens mijn fitbit, gemiddeld 7 punten als ik een uur voor het slapen mijn beeldschermen wegleg. En ja dit heb ik echt bijgehouden!

Lezen| Er is iets met een boek lezen wat mij triggert ’s avonds. Je verplaatst je als het ware in een andere wereld. Ik vind het heerlijk om mij te verdiepen in verhalen maar ook in informatieve boeken. Mocht je meer willen weten over wat slaap doet en hoe belangrijk het is dan is het boek Een opgeruimde geest door Daniel Levitin. Het fijne aan lezen is dus het verplaatsen in een andere wereld, hierdoor krijgt je hersenpan al de kans voor het slapengaan om op de achtergrond alle informatie van die dag te verwerken. Hierdoor is je geest veel meer tot rust als je dan daadwerkelijk het licht uit doet. Ik zeg een win win situatie!

 

Slaaplekker thee | Eerst wilde ik er niet aan geloven, maar nadat een vriendin het aanbevolen had wilde ik het toch graag proberen. Hiermee bedoel ik dus kruidenthee die zorgt voor een betere nachtrust. Het is wellicht niet mijn favoriete smaak thee maar het werkt wel! Samen met minder schermtijd voor het slapen en 2 koppen thee slaap ik heerlijk. Mijn favoriet is de bedtijd thee van de jumbo.

Wandelen | Lekker ouderwets stappen. Even een rondje na het avondeten doet wonderen vind ik zelf. Helaas hebben we nog steeds te maken met de avondklok dus het rondje blijft kort. Desalniettemin is het een top idee om even te gaan wandelen naar het avondeten. Bewegen bevorderd namelijk de doorbloeding door het lichaam, dit betekent dat er dus ook meer bloed gaat naar je darmen. Hierdoor wordt de absorptie van voedingstoffen en afname van afvalstoffen versneld wat dus zorgt voor een betere spijsvertering. Uiteindelijk slaap je beter op een niet al te volle maag, een blokje om helpt hierbij.

 

Maak het jezelf makkelijk | Persoonlijk slaap ik zelf heel licht. Als er iemand naast mij ligt die veel geluid maakt wordt slaap ik echt stukken slechter. Daarom maak ik maar al te graag gebruik van oordopjes. Niet van die vervelende schuim dopjes maar wasbolletjes die precies naar jouw oren vormen en niet uitvallen. Ook maak ik soms gebruik van een satijnen slaapmasker als het te licht is in de kamer. Verder is het ook heel belangrijk dat jouw kamer niet te warm is. De verwarming aanzetten klinkt soms heel aanlokkelijk maar daar slaap je wel onrustiger door. Ik zeg altijd; warm onder de deken, koud boven de deken. Kortom gezegd: maak jouw kamer zo aangenaam mogelijk. Slaap lekker!

 

Veel liefs,

 

Eveline Verhage


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.