Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » Parels van womenintouch.nl » #breekdeweek » #BDW6: Vijf tips om niet obsessief te sporten en hoe herken je obsessief sporten? - Laurie van Mierloen

#BDW6: Vijf tips om niet obsessief te sporten en hoe herken je obsessief sporten? - Laurie van Mierloen

Gepubliceerd op 31 december 2020 om 10:54

Hallo, welkom bij een nieuwe breek de week. Het is woensdag dus geef ik jullie dit keer wat tips rondom het minder obsessief sporten. Er zit een hele fijne lijn tussen sporten omdat je dit leuk vindt/ omdat je je er energiek door voelt & sporten omdat het moet/ omdat je X calorieën wilt verbranden/ omdat je ervan overtuigd bent dat je met een bepaald uiterlijk gelukkiger gaat zijn. Helaas wordt op social media tegenwoordig het idee gegeven dat we allemaal massaal veel moeten sporten en dat het dan ook de normaalste zaak van de wereld is al je 5 keer per week in de fitness staat.

 

Dan hebben we het nog niet gehad over de normalisatie van afgetrainde lichamen en het vertekende schoonheidsideaal dat op het moment heerst in de wereld. Bovendien lijkt er ook een bepaalde druk te hangen dat je enkel goed bezig bent als je veel sport, of 100% gezond eet en een veel te laag vetpercentage hebt. Nu moet iedereen lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt, begrijp me niet verkeerd, maar de vraag is of het allemaal wel zo gezond is als we continu bezig zijn met móeten sporten en elke hap die in onze mond gaat over-analyseren en twijfelen of het wel gezond genoeg is. Heb jij zelf soms last van deze online “druk” of merk je dat je je er eigenlijk helemaal niet beter door voelt? Misschien zijn deze tips dan voor jou!

Doe een sport die je echt leuk vindt. 

Doe een sport die je écht leuk vindt. Dit klinkt voor veel mensen misschien logisch, maar er zijn genoeg mensen die dagelijks in de fitness staan, terwijl ze eigenlijk veel liever zouden gaan zwemmen, voetballen of paardrijden. Wanneer je een sport kiest die je écht vanuit plezier doet, dan kijk je uit naar de momenten dat je mag gaan en merk je dat het geen “verplichting” is om te gaan. Probeer dan ook de massale fitness-trend of hardloop-trend los te laten. Het kan dan wel mega gezond zijn om krachttraining te doen, maar het is nooit gezond als je dit continu doet terwijl je er niet gelukkig van wordt. Er is ook nog nooit iemand ongezonder geworden van wekelijks paardrijden of volleyballen, dus kies alsjeblieft iets wat je de rest van je leven met plezier doet. Het zou zonde zijn als je later terug kijkt op een leven waarin je activiteiten in je vrije tijd deed die je eigenlijk helemaal niet zo leuk vond.

Presteren hoeft niet altijd.

Laat de prestatie druk los. Nee, het hoeft niet elke keer sneller, zwaarder, beter, méér, vaker, gezonder, etc. Als je vorige week 3x bent gaan sporten, moet dat niet persé deze week ook. Als je vorige week 10km hebt hardgelopen, moet dat niet deze week ook. Je lichaam is geen machine, je weken zijn niet exact hetzelfde, dus verwacht ook niet dat altijd alles hetzelfde gaat óf beter. Er is namelijk in dat geval nóóit een eindpunt waarin het goed genoeg is. Betrap jezelf daarom op tijd, als je merkt dat er prestatie-drang is. Dit is niet fijn voor je eigen mentale-welzijn en het sporten wordt er alleen maar vervelender door. Daarbij is de kans groot dat je in een spiraal komt van steeds méér willen presteren.

'Laat de prestatie druk los. Nee, het hoeft niet elke keer sneller, zwaarder, beter, méér, vaker, gezonder, etc. Als je vorige week drie keer bent gaan sporten, moet dat niet persé deze week ook.'

Ben flexibel met je sportgedrag

Vraag jezelf af of je er nog flexibel mee bent? Wanneer je toevallig een drukke week hebt en minder vaak of minder lang kunt gaan sporten, of wanneer je misschien een week meer honger hebt dan normaal, is het niet gezond om hier over te stressen of te willen compenseren voor al het extra eten (door méér te sporten). Wanneer je merkt dat je onrustig wordt als je niet kunt sporten of wanneer je andere activiteiten gaat plannen rondom het sporten, dan wordt het tijd om jezelf uit te dagen om meer rust te nemen.

Luisteren naar je lichaam.

Als je écht moe bent, spierpijn hebt, ziek bent, een zware dag hebt gehad en daardoor merkt dat je lichaam alles behalve behoefte heeft aan sporten, ga dan NIET. Dit is ook een stukje flexibiliteit. Naar je lichaam luisteren is het áller belangrijkst. Indien je wel íets van beweging wilt hebben, of je hoofd leeg wilt maken, kun je op zulke dagen misschien een wandeling(etje) maken, een klein rondje fietsen of yoga doen. Zo belast je je lichaam niet te veel, put je jezelf niet uit, maar kun je wel nog even je hoofd leegmaken.

Minder moeten meer mogen.

Moet vooral helemaal niks. Moeten is nooit goed. Het is niet leuk, het levert je niets op en je gaat sporten alleen maar vervelender vinden. Je moet geen krachttraining doen, je moet niet 3x of vaker per week sporten, je moet niet hardlopen, je moet niet sporten omdat ‘de rest’ het doet. Betrap jij jezelf vaak erop dat je móet gaan van jezelf? oké, af en toe een schop onder je kont is niet erg, maar wanneer het is omdat je anders “faalt”, omdat je onrustig wordt als je niet kunt gaan, omdat je calorieën wilt verbranden of noem het maar op, dan zou ik even héél eerlijk zijn tegenover jezelf. Is het je echt waard om je energie te verspillen aan iets dat je niet leuk vindt? Om je lichaam proberen te vervormen, omdat je jezelf anders niet goed of mooi genoeg vindt? Om je vetpercentage zo laag mogelijk te houden, omdat het volgens “internet” de standaard is? Gezondheid is een breed begrip, maar obsessief sporten zal er nooit onderdeel van uit maken.

Bij deze weer een breek van de week. Geniet jij nog een beetje deze laatste dagen van 2021? 

Liefs, Laurie van Mierlo


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.